• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lån i annans fastighet

T

Tiimo

Gäst
Poäng: 0
Läste någonstans här om att man kan ta lån i en annan persons fastighet, tredjemanspant. Är det någon här med erfarenhet av det? Vad krävs ? Vilken bank? släkting behöver hjälp med dyra blancolån som delvis jag bidragit till. Min inkomst är för låg för att jag ska få låna på villa. Marknadsvärde 3,7 befintliga lån 1,3 och lån som behöver läggas till 900 000.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Jag vet med säkerhet att swedbank och länsförsäkringar bank gjort så. Jag gissar att de 3 övriga storbankerna och säkert danske bank kan göra så också. SBAB har tydligt uttryckt att man inte gör det.

Det krävs att man har betalningsförmåga för lånen och en tillräcklig säkerhet, vilket den där fastigheten borde utgöra.
Tänk på att om det inte finns nog med pantbrev så måste sådana tas ut, om det behövs ta ut för 900000 så kommer det kosta 18375 kr.
Det krävs också att fastighetsägaren går med på att pantsätta fastigheten och helst att han/hon är fullt införstådd med att om du eller din släkting som behöver låna upp på fastigheten av någon anledning inte kan betala sina lån, tex pga sjukdom, arbetslöshet eller att personen avlider, så får fastighetsägaren antingen betala/ta över lånen själv, eller så kommer fastigheten säljas med tvång.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp